In afwachting van Tekken 6 zal TekkenZone wekelijks interviews plaatsen met Nederlandse topspelers. Het derde interview is voor de verandering niet met een Nederlander noch een echte topspeler. De Belg Dannie Lennox vertelt vandaag zijn verwachtingen van Tekken 6 en de status van Tekken in België.
KAN JE JEZELF IN HET KORT VOORSTELLEN?
Ik ben Dirk, woon in Antwerpen en speel Tekken sinds Tekken 2. Aanvankelijk speelde ik enkel tegen vrienden, sinds Tekken 5 organiseer ik regelmatig meetings met goede spelers uit België en Nederland. Ling en Lili zijn mijn voornaamste karakters.
WAT ZIJN ENKELE HOOGTEPUNTEN DIE JE MET TEKKEN HEBT MEEGEMAAKT?
De T5 finale tussen JinTheBest en Ryan Hart in Brussel. Het opnemen tegen Genius (Franse Paul speler) en zwaar verliezen! Eindelijk eens door de poules geraken op het laatste toernooi waaraan ik deelnam! Alle mooie en grappige momenten die ik tijdens de meetings heb meegemaakt: van techtraps die ik nog nooit eerder gezien had tot Malekith die zich te buiten ging aan oud, droog brood.
HOE STAAT TEKKEN ER MOMENTEEL VOOR IN BELGIE?
Buiten het groepje spelers rond JinTheBest en Neoninja in Brussel, is er volgens mij geen echte community in België. Het lijkt enorm moeilijk om Vlaamse spelers te overtuigen om naar een meeting te komen. Hierdoor ligt het algemene niveau van Tekken in Vlaanderen veel lager dan in Nederland. Ik heb de laatste jaren veel energie gestoken om spelers te overtuigen, maar tot dusver met weinig resultaat. De meeste spelers die naar mijn meetings in Antwerpen komen, zijn Nederlanders! Hopelijk verandert dit met Tekken 6.
DENK JE DAT TEKKEN 6 HIER VEEL INVLOED OP KAN OEFENEN?
Ik hoop van wel, maar ik vrees dat het online spelen nog meer aan belang gaat winnen. Hierdoor zullen Vlaamse spelers nog meer geneigd zijn om in hun luie zetel te blijven zitten, terwijl ze veel meer zouden kunnen leren door met de topspelers (uit België en Nederland) af te spreken en strategieën uit te wisselen.
WAT VERWACHT JE EIGENLIJK VAN TEKKEN 6?
Ik verwacht dat het een heel leuke game wordt waar veel mensen plezier aan zullen beleven! Namco heeft enorm veel tijd en energie geïnvesteerd in alle updates. Ik denk dat het een heel gebalanceerd spel wordt, met weinig verschil tussen de top tiers en de low tiers. Geen gemakkelijke opgave, als je bedenkt dat je met 40 karakters kan spelen!
WELKE VAN DEZE 40 CHARACTERS DENK JE TE GAAN SPELEN?
Sowieso met Ling en Lili. Ling heeft misschien wel een twintig- of dertigtal nieuwigheden en zal gemakkelijker hanteerbaar worden voor beginners. En Lili is top tier in T6! Ook alle nieuwe karakters spreken me erg aan, buiten Miguel die me iets te eenzijdig lijkt.
AFSLUITEND, KUNNEN WE JOU VERWACHTEN OP TEKKENZONE'S EERSTE TOERNOOI MET TEKKEN 6?
Haha! Geen idee! Als ik naar een tournooi kom, zit ik meestal 4 uur in de auto, wat toch echt lang is om enkele potjes te spelen. De voornaamste reden voor mij om naar een toernooi te komen, is het sociale aspect: gewoon hallo kunnen zeggen tegen de mensen die je al lang niet meer gezien hebt, samen een pilsje drinken en op de terugweg nog snel even langs de coffeeshop...