Draad VS draadloos
Een internetverbinding met draad is altijd beter, omdat een draad minder storinggevoelig is. Andere draadloze verbindingen (mobiele telefoons, magnetrons, babyfoons, bluetooth, TL-buizen, radio, etc.) en ook metalen buizen in muren verstoren een draadloze verbinding. Het is geen complete ramp als je aan een draadloze verbinding vast zit, met strakke settings kan je er het beste van maken. Bij het instellen van een optimale draadloze verbinding moet je handmatig alle instellingen doorvoeren en niet de automatische opties die mogelijk niet optimaal zijn voor de spelcomputer.
Plaatsing router
Plaats deze zo centraal mogelijk in huis op een open plek. Een router verdeeld de straling vaak omzich heen, waardoor een hoop ontvangst verloren gaat als de router ergens in een hoek geplaatst wordt. Voorkom dus muren, maar ook metalen objecten. Vloeren zijn ook stoorzenders, dus plaats de router op een verhoging.
Verbinding met meerdere apparaten delen
Het is prima mogelijk om de internetverbinding met andere apparaten te delen, zolang deze apparaten weinig tot geen gebruik maken van Peer-2-Peer verbindingen (P2P). P2P verbindingen delen namelijk dezelfde porten op de router, waardoor de poorten extra belast worden ten koste van de snelheid. Andere situaties waarbij dezelfde poorten gedeeld worden zijn ook niet wenselijk zoals meerdere spelcomputers op hetzelfde netwerk die tegelijkertijd online zijn.
NAT-type
NAT (Network Address Translation) maakt het mogelijk om meerdere apparaten met hun eigen interne IP-adres te verbinden aan één extern IP-adres die je van jouw internetprovider gekregen hebt. De mate waarin de NAT toegepast is, wordt in drie klassen onderscheiden. Het open zetten van poorten en inschakelen van UPnP heeft veel invloed op NAT.
NAT-type 3 (Strict)
Spelcomputer aangesloten op router zonder dat poorten opengezet zijn, verbinding loopt stuk op firewall van router, online gaming is vrij onmogelijk.
NAT-type 2 (Moderate)
Spelcomputer aangesloten op router met de juiste poorten opengezet, de benodigde poorten in de firewall van de router staan open, online gaming werkt goed.
NAT-type 1 (Open)
Spelcomputer rechtstreeks op modem aangesloten zonder gebruik van router, verbinding ligt volledig open door afwezigheid firewall van router, online gaming werkt goed.
Wanneer je als Host in een lobby fungeert, is het een goede zaak op een Open NAT-type te hebben. Dit houdt in dat de poorten goed staan en niet gedeeld worden met andere applicaties en apparaten binnen jouw draadloos netwerk. Een Moderate NAT-type is goed speelbaar en impliceert dat meerdere poorten niet goed open gezet zijn. Een Strict NAT-type voorkomt in veel games dat je als Host kan dienen en komt vaak voor als meerdere apparaten waaronder de spelcomputer gebruik maken van dezelfde poorten. Het meest voor de hand liggende voorbeeld zijn twee dezelfde spelcomputers op hetzelfde netwerk.
UPnP
UPnP (Universal Plug and Play) is een tool waarmee programma's en apparaten zelf aan de router kunnen doorgeven wat ze nodig hebben. Communicatiefuncties zoals Voice Chat op de spelcomputer werken minimaal zolang deze instelling niet beschikbaar is. Schakel dit zowel op je router als op je spelcomputer in.
MTU
MTU (Maximum Transmission Unit) heeft te maken met het doorgeven van data in fragmenten. Laat deze staan op Automatisch.
Proxyserver
Niet gebruiken.
PPPoE
PPPoE niet gebruiken voor spelcomputers, de router handelt dit zelf af.
IP instellingen
Standaardrouter, primaire DNS en secundaire DNS moeten in de meeste situaties gelijk aan elkaar zijn. (bv 192.168.200.1)
Laat het subnetmasker op 255.255.255.0 staan, zodat er geen problemen ontstaan als andere apparaten gebruik willen maken van de draadloze verbinding.
QoS
Een van de instellingen voor de firewall van de router is QoS, waarmee je applicaties of specifieke apparaten prioriteit kan geven op de internetverbinding. Door het zogehete "MAC Address" (bv. 00:51:e8:pc:sf:f7) van de spelcomputer in te voeren en Priority op "Highest" te zetten, krijgt de spelcomputer meer bandbreedte voorgeschoteld. Dit is handig als iemand anders op het netwerk ook intensief gebruik maakt van WiFi.
Router instellingen wijzigen
Om de instellingen van de router te wijzigen in een soort adminprogramma, moet je eerst het IP-adres van de router achterhalen. Dit kan je doen in Windows via:
Citaat:
Start > Uitvoeren/Zoeken > 'CMD' > 'ipconfig'
De nummerreeks na het woord "Standaardgateway" is het IP-adres die je nodig hebt.
Citaat:
Microsoft Windows [versie 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.
C:\Users\Nick>ipconfig
Windows IP-configuratie
Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbindi
Typ dit IP-adres (bv 192.168.0.1) in jouw internetbrowser, waarna een inlogscherm volgt. Vaak staan de gebruikersnaam en wachtwoord op de onderkant van de router. Als je een router van je internetprovider gebruikt, dan kan je deze gegevens via jouw internetprovider verkrijgen. Vanaf dit punt kan je allerlei instellingen veranderen aan jouw draadloze WiFi netwerk.
Statisch IP geven aan spelcomputer
Door jouw spelcomputer een statisch IP-adres (een intern IP-adres die nooit veranderd) te geven, kan je allerlei uitzonderingen instellingen specifiek aan dit IP-adres. Controleer allereerst de DHCP Server Parameters. Dit is een reeks interne IP-adressen die altijd dynamisch gebruikt worden voor apparaten die draadloos verbonden zijn. Deze reeks kan lopen van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200. Zoals je ziet, is alleen het laatste getal anders. Het is dus van belang om de spelcomputer een statisch IP-adres te geven die niet eindigt op een getal tussen 100 en 200. Ook kan je het cijfer 1 niet geven, omdat dit cijfer al gebruikt wordt als toegangspunt tot de router. Je kan dus een willekeurig cijfer kiezen tussen 2 en 100, maar ook tussen 200 en 255.
Ga nu naar Static DHCP Client List, waar je vervolgens de spelcomputer een statisch IP-adres kan geven. Vul het gewenste statische IP-adres in en koppel vervolgens het zogehete MAC adres van de spelcomputer in. Het MAC adres van de spelcomputer is te vinden bij de systeeminformatie in het overzicht van instellingen van de spelcomputer. Sla vervolgens de instellingen op en laat de router de wijzigingen verwerken waarbij de router zich aan het einde herstart. Na het herstarten heeft jouw spelcomputer een statisch IP-adres gekregen (bv 192.168.1.201) waarmee je specifieke instellingen in de router specifiek voor jouw spelcomputer kan instellen.
DMZ
Met DMZ (Demilitarized Zone) kan je een apparaat buiten de firewall van de router plaatsen. Gebruik deze instelling niet voor een PC, omdat deze dan vatbaarder wordt voor spyware en virussen! Om de spelcomputer aan de DMZ toe te wijzen, moet je de statische IP van het apparaat invullen. Een alternatief is poorten in je firewall open zetten wat technisch gezien iets veiliger is.
Poorten open zetten (PS3)
Door poorten open te zetten verwijder je restricties specifiek voor een bepaald statisch IP-adres. Deze instelling is te vinden bij de firewall instellingen. Sommige games vereisen dat extra poorten opgezet worden. Dit zijn de standaard poorten die geopend moeten worden.
53~53 TCP (DNS)
53~53 UDP (DNS)
80~80 TCP (HTTP)
443~443 TCP (HTTPS)
3478~3479 TCP (PSN STUN server)
3478~3479 UDP (PSN STUN server)
3480~3480 TCP (PSN STUN server)
3658~3658 UDP (Voice/Video Chat)
5223~5223 TCP (PSN communicatie)
8080~8080 TCP (HTTP)
Poorten open zetten (X360)
Door poorten open te zetten verwijder je restricties specifiek voor een bepaald statisch IP-adres. Deze instelling is te vinden bij de firewall instellingen. Sommige games vereisen dat extra poorten opgezet worden. Dit zijn de standaard poorten die geopend moeten worden.
Ik heb de software van mijn router geupdate en nu lijkt de online verbinding minder goed te werken
Soms worden bestaande instellingen (deels) overschreden bij het updaten van de software, waardoor mogelijk verkeerde porten open blijken te staan of de verkeerde interne IP-adressen voorrang krijgen op de router. Log in op jouw router, bekijk of de instellingen inderdaad overschreden zijn, pas deze aan en doe een verbindingstest op jouw console.
Stap nooit over naar KPN.
Als ik dat door mag geven als tip.
Hierbij zit je vaak op NAT3 en is onmogelijk te veranderen dan bij andere providers.
De KPN weet er zelf ook geen oplossing voor als ik hier om vraag om het te kunnen veranderen.
Hmmz ok
Ik weet dat dit niet het goeie forum ervoor is, het spijt me, maar ik wil t toch vragen want ik kom er zelf echt niet uit!
Ik heb dus sinds mn verjaardag een HD tv in gebruik, met HDMI als aansluitkabel op de PS3. Het gevolg is dat nu de reactie van Tekken op het beeld vertraagt lijkt met de input van mijn knoppen.. Ik kan gwn eig niet meer goed Tekken spelen zo...
Wat moet ik hieraan doen? Heb gehoord dat je n kabel kan kopen van 30/40 euro, maar is er ook andere oplossing? Iets met instellingen van PS3 of TV ofzo?
Alvast heel erg bedankt(:
Als jouw TV een Game Mode bevat, gelijk aanzetten. Hiermee worden een x aantal processen in de TV overgeslagen, waardoor het beeld sneller na de input verschijnt. Een VGA kabel in plaats van een HDMI kabel kan heel soms ook beter werken, maar is geen zekere oplossing. Verder krijg je automatisch lag als jouw TV op 1080p staat en de game op 720p door jouw spelcomputer afgespeeld wordt. Veel TV's passen zich echter automatisch aan aan het signaal dat ze doorgestuurd krijgen van de spelcomputer.
Hmmz ok
Ik weet dat dit niet het goeie forum ervoor is, het spijt me, maar ik wil t toch vragen want ik kom er zelf echt niet uit!
Ik heb dus sinds mn verjaardag een HD tv in gebruik, met HDMI als aansluitkabel op de PS3. Het gevolg is dat nu de reactie van Tekken op het beeld vertraagt lijkt met de input van mijn knoppen.. Ik kan gwn eig niet meer goed Tekken spelen zo...
Wat moet ik hieraan doen? Heb gehoord dat je n kabel kan kopen van 30/40 euro, maar is er ook andere oplossing? Iets met instellingen van PS3 of TV ofzo?
Alvast heel erg bedankt(:
helaas moet ik je teleurstellen het ligt puur aan de tv.
Ik heb dit zelf ook ervaren toen ik mn hd tv van samsung had gekocht. Ik merkte dat er iets mis was. Ik heb een gigantische gok genomen door hem te ruilen voor een Sony tv en gelukkig ben ik van de lag input af.
Ik ben momenteel bezig om de poorten van mn router open te zetten. Ik heb al een static IP adres voor mn PS3 aangemaakt. Nu zie je bij meeste routers een speciaal tabblad voor het open zetten van poorten (meestal onder een naam met het woord 'Gaming' erin), maar niet mijn router (Sitecom DC-202). Nu zijn er 3 tabbladen waar ik allemaal die poortgegevens in kan vullen, maar ik kan niet kiezen welke het is.
In special applications praten ze over internet gaming, maar dan heb ik geen idee wat er onder 'Public Port' moet komen te staan. Ze hadden hier ook maar 10 regels, dus dat was te weinig om de 11 poorten die in de 2de post staan vermeldt in te vullen. Daarom heb ik ze onder virtual server gezet. Maar of ze daar goed staan weet ik niet, het zorgt er iig niet voor dat mijn NAT type verandert van 3 naar 2 wat veel mensen zeggen dat moet gebeuren.
Meestal is het een kwestie van UPnP inschakelen en je bent good to go. Handmatig:
PS3 gebruikt UDP 5658 (iig. bij mij), port die forward naar de IP van je PS3. Kun je opzoeken bij systeeminstellingen dacht ik.
UPnP stond al aangevinkt als enabled, maar zelfs als ik UPD 5658 open zet blijft hij aangeven "UPnP not available" en NAT Type 3. Heb ook nog steeds enkel 0 bars in mijn ttt2 online matches en de verbinding is ook bagger. Ik weet gewoon niet wat ik fout doe, en of ik uberhaupt iets fout doe (misschien is dit wel een bug ofzo)
Mijn verbinding lijkt gevoelig voor storingen te zijn, soms heb ik last van korte vertragingen of valt de gehele verbinding zelfs een moment uit.
Als je zeker weet dat er geen probleem momenteel heerst bij jouw internetprovider, kan het inderdaad een WiFi probleem zijn. Het feit dat je mogelijk toch nog steeds een signaalsterkte van 100% hebt staat los hiervan. Een sterk signaal is niet perse een kwalitatief signaal, vergelijkbaar met de situatie waarbij een bekabelde verbinding niet een sterker signaal oplevert maar kwalitatief wel beter is.
Routers werken op diverse frequenties, waardoor de routers van jouw buren mogelijk jouw signaal verzwakken. Om dit te testen kan je het makkelijkst een "WiFi Analyser" App op jouw smartphone downloaden. Deze App geeft inzicht over jouw verbinding ten opzichte van andere verbindingen binnen bereik en soms geeft de App ook simpele verbetertips. Het belangrijkste aspect hier is de "channel". Met deze channel kan je licht afwijken van de standaard 2,4GHz of standaard 5GHz frequentie, waardoor jouw WiFi signaal minder kan conflicteren met andere WiFi signalen.
Zoek uit welke channel niet of nauwelijks wordt gebruikt door jouw buren en stel deze in op jouw router. In geval van de 2,4GHz zijn de channels 1, 6 en 11 meestal het vaakst gebruikt. Het overschakelen van 2,4GHz naar 5GHz (indien jouw router dit ondersteunt) is ook een optie, gezien de 5GHz een minder gebruikte frequentie is en daarom minder kan conflicteren met andere verbindingen. Echter is de 5GHz band over het algemeen kwalitatief minder goed en beschikt deze over een minder bereik.
Binnen de 2,4 en 5GHz band heb je ook nog de keuze voor B, G en/of N ondersteuning. Dit is gerelateerd aan de IEEE 802.11 standaard van WiFi zelf. De PlayStation 3 ondersteunt alleen B/G, maar B+G+N wordt aangeraden als je andere vrij moderne gadgets met WiFi thuis gebruikt.
Ik krijg willekeurige foutmeldingen als ik een verbinding probeer te maken met een andere speler
Je kan soms foutmeldingen tegenkomen zoals "Connection with host is lost" of "Could not establish connection". In Tekken Tag Tournament 2 herken je het probleem al van tevoren als de avatars van online spelers niet geladen worden of het PSN profiel niet bekeken kan worden.
Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat de online servers van Sony enige problemen ervaren, waardoor het maken van een verbinding moeilijk tot onmogelijk gemaakt wordt. Daarnaast kan het puur aan de verbinding van jou of jouw tegenstander liggen. Het resetten van jouw modem/router kan soms het probleem oplossen. Resetten doe je simpelweg door de stroom van het apparaat te halen, een paar minuten te wachten en het apparaat weer van stroom voorzien.
Wanneer dit niet helpt, kan het zijn dat de "DNS" van jouw internetprovider de verbinding hindert. Het DNS protocool zorgt er o.a. voor dat IP-adressen van servers vertaald worden naar bijvoorbeeld domeinen zoals www.tekkenzone.net. Je kan dit eenvoudig uittesten door de DNS instellingen van enkel jouw PlayStation 3 of Xbox 360 aan te passen. Je hoeft hiervoor geen aanpassingen toe te passen aan jouw computer of router. Google heeft bijvoorbeeld DNS servers opgesteld die iedereen vrijuit mag gebruiken. Om dit aan te passen, ga naar de netwerkverbindinginstellingen van jouw spelcomputer en pas deze handmatig aan. Je kan alles hetzelfde laten staan op twee waardes na. Verander de DNS toewijzing van "automatisch" naar "handmatig".
Stel het volgende IP-adres in als primaire DNS: 8.8.8.8
Stel het volgende IP-adres in als secundaire DNS: 8.8.4.4
Sla vervolgens de instellingen op en test uit of de foutmeldingen verminderd of verdwenen zijn. Wanneer je geen positief verschil merkt, kan je de DNS toewijzing terugzetten naar "automatisch". Het probleem ligt dan aan iets anders, mits je niet vergeten bent om jouw router af te stellen voor jouw spelcomputer zoals in het eerste bericht opgesomd staat.
Wat moet ik doen als mijn internet type 3 is? :/ Mijn ps3 en psvita hebben type 3 en ik kan echt niks online doen... Of is de enige oplossing de provider bellen?