Ik wou even mededelen dat de scene in NL nogal is afzwakt.
In de Tekken ambitie thread heb je Malekith/Chin al horen zeggen dat Nederland veel moet groeien als groep.
Wat jullie vaak niet weten is... hoe kan je nou zien of iemand goed is in Tekken?
Ik kan je zeggen dat er in Nederland vrijwel geen goede spelers bestaan die het geheel door hebben. Ik denk alleen Malekith/Ricardo/Khalid en ik.
Eens vroeg desolution mij of ik Marin een topspeler vond. Nee (no hard feelings Marin). Hij heeft sofiane en hamid verslagen (props), maar ik kan je zeggen dat die jongen geen kans maakt tegen de bovenste 4 in een ft10 offline (lees in scores als 10-0/1/2). Marin is nu misschien subtop in Nederland maar subtop in Nederland stelt ook geen reet voor dus. Malekith haalt bijv. streaks van 20/30 wins tegen subtoppers
Dit zeg ik niet om mensen te demotiveren, maar ik wil jullie niet de illusie geven dat je zo makkelijk beter kan worden in Tekken. Een makkelijke weg bestaat niet. En ik wil ook niet opscheppen: ik geef puur de feiten weer en je bent vrij om mij of de anderen uit te dagen. Ik deins nooit terug.
Wat je nodig hebt in je speelstijl:
1. Basics / Fundamentelen (mss wel de moeilijkste gedeelte om te leren na de defense)
- timing (wanneer moet ik aanvallen, wanneer verdedigt men wel of wanneer niet, wanneer moet ik throwen etc.)
- begrip (weet ik wat ik fout doe, kom ik met een oplossing voor de volgende keer zodat ik niet weer in de zelfde setup loop)
2. Combos
- consistentie in je combo uitvoering
- inschatting naar de muur voor het maximalizeren van je damage output
- okizeme in open stages of als je bij lange na niet de muur haalt
3. Offense
- het azen op counter hits door middel van pressure (bijv.
- het gebruik van lows door binnen te komen bij je tegenstander)
- counteren van je tegenstanders aanval
4. Defense
- zorgen dat je tegenstander niet binnenkomt (dmv keepout moves zoals df2)
- zorgen dat je zoveel mogelijk aanvallende opties van je tegenstander uitschakelt (dmv beweging/spacing)
- het succesvol verdedigen van je tegenstanders aanvallen (high/mid naar low strings, throws breaken, trage low aanvallen blokken)
Ik mis vast nog heel wat punten maar dit is een globale opsomming waar je speelstijl uit moet bestaan. Als je deze punten niet beheerst ben je verre van compleet en zul je daar aan moeten werken mocht je ooit nog beter willen worden. De vraag is alleen heb je wel de motivatie?
Veel nieuwe spelers hebben punt 2 en 3 onder controle, omdat dat het makkelijkst is om op te oefenen. De andere 2 punten zijn echter moeilijk onder de knie te krijgen en vereist enige doorzettingsvermogen.
Dus nu je weet wat je fout doet, of beter gezegd: je weet wat je nog mist in je arsenaal.. wat ga je daaraan doen?
Dan ga ik nu vast horen: ja ik speel niet serieus of ik wil niet competitief spelen.. als je tekken speelt voor de ontspanning als een casual speler dan zat je dit niet vast te lezen. Je wilt beter worden dus ik neem aan dat je progressie wilt zien in de effectiviteit van je speelstijl en de resultaten die je boekt online/offline/toernooien.
Hoe kan je het beste leren van fouten? Kijk matchvids keer op keer, en let op de timings van de moves, kijk waarom iets raakt en probeer daarbij een reden te bedenken waarom het raak ging. Er zit altijd een reden achter.
Let op jezelf: val niet in herhaling. Als je setups hebt met 2 opties is dat al heel voorspelbaar. Te simpel denken is verkeerd denken. Je moet je tegenstander op de verkeerde been zetten, want het is niet de bedoeling dat je het makkelijk voor je tegenstander (dat spreekt voor zich). Door simpele patronen te gebruiken, maak je het dus niet moeilijk voor je tegenstander en zal een goede tegenstander daar enorm gebruik van gaan maken met een zware counter (launch).
Geduld is heel belangrijk. Als je niet kan wachten als je druk voelt dan heeft dat vaak nare gevolgen voor je lifebar. Dus als je in de - frames staat wees optimaal geconcentreerd met wat je doet, en zorg ervoor dat je weet dat je de juiste oplossing kiest ipv gewoon bijv een knop te drukken.
Dus hoe word je nou echt beter? Speel met een gedachtengang. Handel met een reden. Probeer je tegenstander in een val te lokken, maar zorg er tevens voor dat je niet in andermans valkuilen valt.
Vragen of opmerkingen hieronder graag.