Ik heb een SDTV met een dikke bult?
Dan hoef je je geen zorgen te maken over deze kwestie.
Waarom uberhaupt lag op HDTV?
Een HDTV lagt om twee redenen. Allereerst moet een HDTV een verschillend soort signaal verwerken m.b.t. deinterlacing en het upscalen van bijvoorbeeld 480p (PS2) naar 1080 (HDTV). Ten tweede het "postprocessing" om het beeld op te schonen en mooier te maken.
Verschillende soorten lag?
In de winkel staat vaak een vertraging vermeld van
X ms; dit is de reactietijd. Belangrijker is de vertraging tussen het indrukken van een knop en het uiteindelijke resultaat op het scherm, de "input lag".
Spelmodus verhelpt lag?
Met Spelmodus wordt de hoeveelheid lag verminderd door deinterlacing en upscaling uit te schakelen. Echter behou je de "postprocessing" lag, maar speelt het wel al een stuk beter.
Opmeten met Guitar Hero?
Vrij nieuwe versies van Guitar Hero (en ook Rock Band) hebben een "Calibrate lag" functie (Options - Calibrate Lag), waarmee je deze input lag kan opmeten. Bij Guitar Hero moet je wel op het juiste moment de juiste knop indrukken. Daarmee is de meting niet helemaal waterdicht, omdat niet iedereen de test even goed kan uitvoeren. Beschouw het daarom als een indicatie tussen "weinig lag" en "veel lag".
Onopmerkbaar: 0 - 8 ms / 0 - 0,5 frames
Deze vertraging voelt direct aan, alsof je op de snelheid van een SDTV of arcademachine speelt met de verdere voordelen van een HDTV.
Speelbaar: 9 - 34 ms / 0,5 - 2 frames
Deze vertraging is niet door iedereen op te merken en is vrij speelbaar. Maar als je bv. met EWGF een aanval wilt punishen, kan de vertraging een probleem worden.
Onspeelbaar: 34+ ms / 2+ frames
Deze vertraging moet door iedereen op te merken zijn en dit speelt dus niet fijn. Zelfs het scrollen door het menu wordt hiermee nadelig beinvloedt.
Ik heb teveel lag; hoe kan ik dit verhelpen?
- Gebruik een component AV kabel i.p.v. HDMI kabel (
zie tutorial Wogus)
- Gebruik een extra apparaat zoals
HD Fury
- Gebruik een HD monitor (computerscherm)
- Gebruik een andere tv met minder lag
Bron: shoryuken.com
HTML-code:
[B]Welke HDTV:[/B] merk serie
[B]HD resolutie:[/B] 720p/1080i/1080p
[B]Spelmodus:[/B] Ja/Nee
[B]Bekabeling:[/B] Component AV/HDMI
[B]Spelcomputer:[/B] PS3/X360
[B]Getest met:[/B] Guitar Hero/Rock Band
[B]Video lag:[/B] X ms