Bedank voor de vermelding
en ik heb wel wat tips, maar ik ben een semi-middelmatige jin player (precies zoals jin staat qua character tier in tekken DR).
Hoe ik jin kazama speel:
1) ontwijkende bewegingen
2) afstraffen
3) jin counter game
4) poke moves en plus frames
1) ontwijkende bewegingen
uf2, uf3, CDS1, SS, (punch-, low-)parry. Deze moves moeten naar mijn mening paraat staan om op de juiste moment gebruikt te worden.
uf2 is meer te spammen dan uf3 omdat uf2 mid en snel is. uf3 wordt vaak onder geschat omdat de comp. het vaak ongepast gebruikt! Maar met deze move kan je makkelijk ontwijken en aanvallen met de juiste timing! Denk wel hierbij dat het uf3 high hit is!!
CDS1 wordt vaak verkeerd gebruikt omdat men het als een lineair move ziet, maar niets is meer waar want het heeft degelijke ontwijkende eigenschappen.
Als je jin speelt dan is het gewoon een verplicht om te leren parry. Dit komt omdat parry veelal het pad opmaak voor afstraffen!! Jin heeft goede juggles na een Low parry dus ook doen, leren en kunnen low parry. Punch parry is wellicht het gevaarlijkste van de drie, wat inhoud dat je niet zo maar het uit moet voeren. De probleem is dat het niet alleen komt op timing maar ook een onzekerheid van dat het een stoot wordt of toch een schop.
Is Jin omen stance zo slecht? Ja en nee!! Ik heb ervaren dat veel mensen denken nu kan ik aanvallen, maar er zijn 2 opties voor de jin speler. Mogelijkheid voor counterhit en jin zijn reversal!! Bovendien op het moment dat jin in omen gaat, is hij onkwetsbaar voor 1 sec net als yoshimitsu flash. Nadeel is natuurlijk dat je daarna niet kan blocken als je in omen stance komt. Het mooie van de omen stance is dat jin kan reversen!! Dus naast parry heeft jin een reversal, daar kan nina, paul of law niet aan tippen
.
Eigenlijk zijn de ontwijkende moves het begin van je poke spel!!
2) afstraffen
Als je het over afstraffen hebt, hebt je het bij jin over 2,4 in de meeste gevallen. Vanuit parry worden je afstraf mogelijkheden vergroot tot launchen met uf4 en d+3+4. Eigenlijk is dit de enige moment voor jin om te kunnen launchen. Wil je spelen met eCD1, dat is goed maar verwacht niet dat je wint hierdoor, tenzij je opp te veel bukt
.
Je kan mooi doen door sommige move (DF van paul of hei) af te straffen na een parry met eCD2, maar ja bij jin is het wel zo dat je het simpel moet houden.
Hoewel parry de mogelijkheden vergroot tot launchen moet je wel leren dat niet alle moves van je tegenstander wat oplevert om te punishen/ launchen. Het is meer een kwestie van leren wat wel afgestraft kan worden en wat niet.
Heb je een een low geblock (moet bij jin eigenlijk 50/50 zijn, want je low parry moet ook paraat zijn) dan kan je launchen met ws2 of proberen te poken als het om een safe low gaat met ws1,2.
Probeer de meeste whiffs af te straffen met ws4 of eCD2 als er een medium range is tussen jin en tegenstander. ws4 is mijn semi spam move omdat het best veilig is op block bij medium range en bij close range gebruik ik ws1,2. Soms wil je een whiff move afstraffen met ff2, maar ik heb niet zo vaak succes mee gehad, omdat de range van ff2 net te kort bij sommige medium range whiff moves. Hierdoor wordt het geblock of whiff het op close range voor je tegenstander
.
Voor tegenstanders die heelveel high moves gebruiken: db3_ws3_CD3 is je beste vriend!
3) jin counter game
Hoewel dit op de derde plek staat in mijn jin spel opzet moet je niet te veel van denken of verwachten. f4 is jin beste move op counter, hoewel er nog een aantal zijn wil ik erop wijzen dat f4 veel minder risico mee brengt het is snel en veilig.
df3, 4 en db4 counter hits zijn goed, maar denk niet dat je ze makkelijk kan uitlokken (behalve df3); deze moves zijn traag. 4 CH is een goede set-up voor extra dmg en dat gaat als volg: 4(CH)~ff4 (gegarandeerd) hierna is het een beetje op de gok, blijft je tegenstander liggen dan kan je d2 doen, maar probeert hij meteen op te staan (dit zal het vaakst voor komen) dan moet je bf21,1,db223 doen. Probeert je tegenstander te tech rollen dan pakt db223.
Waarom ik zeg dat df3 counter te lokken is, komt door het feit dat df3 goede prioriteit heeft bij moves zoals ff2 van heihachi, DJ en jin zelf!! M.a.w. df3 is te gebruiken tegen 16f moves en met name vuistslagen(!!), tegen schopbewegingen lijkt de prioriteit niet aanwezig te zijn.
db22 ch is te breken en dus vrij onmogelijk te krijgen (mijn ervaring), maar ik wil wel zeggen dat als je het voor elkaar krijgt dan kan je ENORME schade brengen op de tegenstander (hoe en wat je moet doen zal ik niet uitleggen, sommige dingen moet ieder zelf onder vinden)!! db223 moet je volgens de regels eigenlijk bijna niet gebruiken buiten om juggles, omdat het een slechte move is dat waarschijnlijk een reversal uitlok van je tegenstander of ge-SS wordt tot launch. bf21 is ook zo een voorbeeld, de 1 kan gebukt worden, is immers een high move en jij kan gelaunch worden.
4) poke moves en plus frames
Jin gebruikt een arsenal van poke moves, mijn pokes moves die ik gebruik zijn:
ws1,2 ; ws4 ; df1,(4) ; b2(3) ; 1,2,(3) ; 2,1,(4) ; f4 ; f3 ; bf2 ; db4.
df1(4), ws1,2 en ws4 hoef ik niet echt uit te leggen, dit zijn universele goede move van jin.
b23 is een van jin's beste moves imo met tracking (rechts en links) en nc. b23 is bovendien delayable h,m hit. De range van de 3 is erg verradelijk en raakt meestal zijn doel. Hoewel dit een zeer goede move is, is het niet safe op block (maar niemand weet dit, omdat deze move niet vaak wordt gebruikt). Je kan met gerust hart de b2 laten whiffen, want als je tegenstander je wilt aanvallen dan krijgt hij de laatste move voor zijn kiezen. Net als 2,4 kun je deze move gebruiken voor een wall spat.
bf2 moet worden gebruikt voor zowel poken en creëren van plus frames spel voor jin. Zoals eerder vermeld de hele bf2 string is niet rendabel, op hit heb je een extra hit maar reken er niet te veel op.
Tenslotte plus frames hier kan ik kort over zijn omdat jin redelijke goede plus frames krijgt op hit van al zijn poke moves, hierdoor blijft je poke offensief redelijk hoog en moet je toch het erop wagen om mid-low mix-ups te doen.
Een enkele moves geven plus frames op block:
(12),3_ff3 (+1f m) ; ff4 (+4f m & hit liggende tegenstander) ; (1),f3~3 (+5f m) ; 1 (+3f h) ; 4 (+6f h deze move het beste gebruiken bij ss) ; b3 (+2f h) ; eCD2 (+5f h creëert echter een grote afstand tussen jin en tegenstander).
Wees bedacht dat al deze moves langzaam zijn bij uitvoeren, behalve de jab natuurlijk en dat wat je ervoor krijgt niet echt veel aanvalswaarde toevoegd!