Qudans is één van de beste Tekken spelers van de wereld met z'n Devil Jin. De Koreaan z'n verlof zit er inmiddels op en is weer teruggekeerd naar het leger. Maar vlak voor z'n terugkeer had hij nog tijd voor een interview. Alleen vertaald door mij.
Hallo en welkom bij het interview.
Leuk om je te ontmoeten. Sorry dat ik wat laat was, ik had afgesproken met vrienden tijdens mijn verlof. Ik had hier niet genoeg tijd voor.
Kan je jezelf eerst een beetje voorstellen?
Ik ben Byeong mun Son, 22 jaar oud uit Korea. Ik hang graag rond en ik speel graag games. Ik hou ook van een meisje zoals iedereen wel doet, haha.
Wat was jouw eerste vechtspel?
Mijn eerste vechtspel was Fatal Fury 2. Toen ik 5 jaar oud was, leerde ik het spel kennen door mijn broers. Uiteindelijk maakte mijn broers misbruik van me toen ik beter werd dan alle andere spelers waar ik tegen speelde.
Wat was je eerste Tekken spel?
Tekken 1.
Hoelang speel je de Tekken serie al?
Ik begon serieus te spelen vanaf Tekken Tag Tournament. Toen ik deelnam aan Battle Team in 2004, deed ik mijn best tot 2006.
Hoeveel uur per dag besteedde je aan Tekken 5 DR?
Ongeveer 12 uur per dag.
Denk je dat Tekken het beste vechtspel is? Of zijn er andere vechtspellen die je goed vindt?
Ik denk dat dat verschilt per persoon. Sommige mensen houden van King Of Fighters, andere mensen houden van Tekken. Maar deze vraag was aan mij gericht, dus ik geef je mijn mening. Ik hou heel erg van Tekken, maar andere spellen zijn ook goede spellen.
Waarom koos je ervoor om Devil Jin te spelen?
Ik speel Devil Jin sinds Tekken Tag Tournament (Jin). Als ik heel goed kon worden met Devil Jin, kon ik het limiet van het systeem overschrijden. Ik kan mijn stijl en persoonlijkheid met Devil Jin tonen.
Is Devil Jin jouw favoriete characters aller tijden?
Alleen voor Tekken.
Welke andere characters gebruik je nog meer in Tekken?
Enkel Mishima's.
Ga je altijd naar toernooien?
Als er een toernooi is, ga ik zeker. Toernooien maken me nerveus en opgewekt en dat is waarom ik van toernooien houdt. Iedereen die toernooien speelt, is enthousiast.
Wat was je score tegen MS.Ryu in 2007?
Ik had gewonnen, maar ik heb hem beloofd om de scores tussen ons te houden. Maar het ging niet echt om de scores, we hadden een geweldige tijd.
Heb je weleens gespeeld tegen Dajung Love? Wat vond je van hem?
Ik heb nooit tegen hem gespeeld. Ik heb gehoord dat ie aardig goed is, maar ik weet het niet.
En Knee? Is hij de beste tegenstander die je ooit tegen bent gekomen?
Hij was mijn beste rivaal, ik voel me goed met hem. Aan het einde van DR, waren mijn handen geblesseerd. Ik kon niet goed spelen, omdat ik mijn gevoel in mijn handen kwijtraakte.
Ryan Hart werd de beste Tekken speler genoemd? Wat vind je van hem en zijn Kazuya?
Eerlijk gezegd vind ik hem niet zo heel erg goed. Althans, vergeleken met Koreaanse Mishima spelers. Maar hij is wel goed.
Wat vind je van MS. Ryu en MS.Ryu 2nd?
Ze zijn allebei aardig goed. 2nd heeft de mogelijkheid om zich te verbeteren. In de toekomst kan hij de beste Japanse speler zijn.
Vind je het leuk om tegen spelers uit andere landen te spelen, zoals MS. Ryu en Ryan Hart?
Natuurlijk vind ik dat leuk. We hebben dezelfde hobby en dat brengt ons dichter bij elkaar. Daar is geen twijfel over mogelijk.
Wie is de beste Tekken speler in jouw hart? En wat betreft andere vechtspellen zoals Street Fighter?
Ik denk dat het voor alle spellen hetzelfde is. Dingen veranderen door allerlei redenen. Iedereen kan de beste worden. Lang genoeg oefenen en van Tekken houden.
Heb je Tekken 6 al gespeeld?
Ik heb het een beetje gespeeld, het is genoeg om mensen aan te trekken.
Is het Rage System in Tekken 6 goed?
Ik denk dat het persoonlijk goed voor me is, ik ben er in ieder geval opgewonden over.
Veel mensen zeggen dat Tekken 6 alleen om juggles/combo's draait. Wat vind jij?
Daar heb ik over nagedacht, maar de spelers bepalen het gevecht. Het ligt eraan hoe je denkt.
Wat vind je van de eindbazen in Tekken 6, zijn ze te groot?
Ik heb ze één keer gezien, te sterk. Haha.
Denk je dat Tekken 6 characters heeft die broken zijn?
Zwakke en sterke characters hebben geen betekenis. Denk er gewoon aan hoe je goed kan spelen, dat is het antwoord.
Wat vind je van de nieuwe characters in Tekken 6? In het bijzonder Bob.
Ik heb nog niet met Bob gespeeld. Maar in Tekken 6 zijn er geen zwakke characters.
Zal je Tekken weer gaan spelen als je terugkeert uit het leger?
Ik weet het niet zeker, maar ik zou 't wel alvast voor mijn plezier gaan spelen. Als ik een doel weet te vinden, zal ik zeker Tekken gaan spelen.
Denk je dat gamen ooit jouw beroep kan gaan worden?
Als er een league zoals StarCraft in Korea komt, dan wil ik een pro-gamer worden.
Wat was het hoogste bedrag dat je ooit op een toernooi hebt gewonnen?
Ik geloof dat ik op het EC6 toernooi een bedrag van $2000 had gewonnen. Het was een toernooi van 4 dagen en ik won alle gevechten. Wegens mijn blessure aan mijn handen speelde ik zelfs met een controller.
Als laatst, denk je dat de Mishima's cheap zijn?
Dat verschilt per persoon. De stijl van de speler bepaald de character en dat geldt niet alleen voor de Mishima's.