Gepost door Sandilord
Citaat:
Op een paar uitzonderingen na ben ik het eens met de lijst.
Chin, zoals Sof al zei, qua basics kun je bij bijna elke char. Dat wil niet zeggen dat je ook echt een sterke game hebt (setups, oki, mixups, mindgames etc) met die chars.
Wogus bij Dragunov? Mwoah. Zelfde probleem als hierboven beschreven. Ik heb me volledig op Drag toegelegd en ken hem binnenstebuiten, net als Ganryu. Ik ben echter niet zo goed als de meeste mensen in die lijst. Daarnaast ben ik echt belachelijk slecht in mirrors, geen flauw idee waarom. Misschien mijn prestatiedrang om te moeten winnen met mijn chars. Dat betekent dat ik geloof dat ik qua karakterkennis, oki, setups etc met Drag beter ben dan Wogus, alleen zijn zijn basics sterker waardoor hij mij toch met regelmaat verslaat.
Speelt Wogus Raven? En over Heihachi ben ik ook niet zo zeker. Sorry Jay, dit is geen Wogus afzeikdag, ik vraag het me gewoon af.
Ik vind het niet erg. Je hebt helemaal gelijk: je weet meer over dragunov zelf. Maar meer wil niet zeggen beter.
Basics zijn twee dingen. Chin kan in veel ogen basic lijken (eenvoudig en simpel). Maar de achterliggende gedachte waarmee chin speelt is niet zo eenvoudig. Hij kijkt niet alleen naar framedatas (zoals de meesten dat doen), maar kijkt ook nog naar tracking, naar backdashes, sidesteps, counters etc.
De lijst gaat over wie is het beste met welk karakter is in Nederland. Niet echt wie weet het meest erover. Setups, okizemes zijn allemaal heel leuk, maar dat is slechts een deel van het spel. Andere dingen (en tevens belangrijker) moet je ook heel goed weten en kunnen zoals matchups, spacing, defense, offense.
Karakterkennis begint dus niet alleen bij jezelf. Het komt van twee kanten. Vandaar misschien dat je ook slecht in mirrors bent, gezien je nooit of nauwelijks tegen je eigen karakters speelt.
Als ik bijv. een vergelijking maak met Bryan van Chin en Sofiane.
Chin
+Gebruikt zn moves beter (scoort meer counterhits, betere toepassing van lows etc)
+Punished beter (basics)
+Spacing beter (basics)
+Breekt beter throws (basics)
Sofiane
+Technisch beter (taunt gebruik etc)
Als je de 2 bryans visueel zou moeten beoordelen, dan zou je gauw zeggen "wow wat kan sofiane dat goed etc", maar Chin heeft duidelijk een betere inschattingsvermogen waardoor hij duidelijk de overhand heeft. Hij weet wanneer hij zn lows moet gebruiken, wanneer hij iemand pakt uit zn sidesteps, hij anticipeert beter waardoor hij beter gebruik maakt van parries, en punished ook beter. Het enige wat Sofiane beter kan is taunt b+4 en taunt jet upper (wat ook niet al te consistent is). Dit is ook geen Sofianeafzeikdag, maar eerlijk is eerlijk.. Chin is gewoon beter met bryan.
Dus kennis eindigt niet bij setups en okizemes.
Tekken bevat meer dan combo's, setups, okizemes.. en velen zijn daar nog niet bewust van. De meeste spelers in Nederland spelen het spel nog te linear. Ik zeg niet dat ik alles beheer. Integendeel ik heb ook duidelijk punten waarin ik mezelf duidelijk moet verbeteren, maar setups en okizemes zijn zo geleerd. Inschattingsvermogen echter niet.
Flashy dingen zijn allemaal heel leuk. Maar je kunt pas iemand beoordelen als je tegen hem hebt gespeeld. Je kunt ook pas bepalen of iemand goed is als je weet waar Tekken over gaat. Ik bedoel als ik de meeste spelers in Nederland zo zie, dan beoordelen ze alleen op de "sexy shit". Bijv. een sterke mishima staat gelijk aan goede wavedashes en mixups daaruit. Terwijl dat zeker niet het geval is. Zo van "wow zijn Devil jin is echt goed, zag je hoe snel zn wavedashes waren, en hoe goed hij die mixups deed". Ik was overigens ook zo: vroeger bepaalde ik hoe goed een speler was door te kijken hoe goed hij throws kan breaken. Misschien was dit vroeger ook wel het geval (omdat er maar weinig waren die het werkelijk konden doen zoals Leedy). Maar tegenwoordig kan iedereen het dus ligt de grens ergens anders.
En als we dan per karakter 1 persoon mogen zetten die het beste is momenteel met dat karakter:
Marduk: Kyoko-Manjii
Law: Malekith
Hwoarang: Hamid
King: Sofiane
Raven: Kyoko-Manjii
Asuka: Malekith
Feng: Malekith
Christie/Eddy: Kyoko-Manjii
Paul: Malekith
Jack-5: Wogus
Roger: Kyoko-Manjii
Anna: Malekith
Baek: Hamid
Devil Jin: Wogus
Ganryu: Malekith
Wang:
Bruce: Hamid
Kuma/Panda: Kyoko-Manjii
Heihachi: Wogus
Lei: Hamid
Nina: Malekith
Steve: Wogus
Kazuya: Wogus
Xiaoyu: -
Jin: -
Lee: -
Julia: Fr00tyFr3sh
Yoshimitsu: Kyoko-Manjii
Bryan: Malekith
Lili: Malekith
Armor King: Sofiane
Dragunov: Wogus
Simpel gezegd zie je alleen maar dezelfde namen terugkomen. Spelers als Sofiane, Fr00tyFr3sh, Sandilord zijn niet slecht, maar ze missen nog veel essentiele dingen zoals throwbreaks, matchupkennis etc. Hun spel is heel eenzijdig (alles moet komen van de aanval). Je ziet ze ook nauwelijks comebacks maken daarom, iets waar Chin erg goed in is.
Veel karakters worden ook niet serieus gespeeld, of is de speler die er aan toewijdt nog niet op een niveau waar hij andere karakters ermee kan verslaan. Bijv. Fr00tyFr3sh is goed met julia, maar niemand speelt er echt mee. Als Chin een paar uurtjes traint met julia dan weet ik wel zeker dat hij beter is. (No hard feelings fr00tyfr3sh
)