Gepost door Dannie
Citaat:
NC of Natural Combo: het eerste deel van een string gaat raak en de rest is guaranteed, bv. Lili's 1,2,3 - 1,2 gaat raak en 3 kan niet geblockt worden.
Hit confirmation betekent iets anders. Als ik met 1,2,3 een move punish die -10 op block is, moet ik niet kijken of 1,2 raak gaat om 3 in te geven. De hele string is guaranteed. Als ik 1,2 gebruik om druk te zetten moet ik wel confirmen of ze raak gaan en dan 3 ingeven.
De termen hebben dus wel vaag iets met elkaar te maken, maar worden zeker niet door elkaar gebruikt. Ga je een tekken woordenboek schrijven ofzo?
123 is geen NC lol...
Deze meneer legt het nogal verkeerd uit. Hij weet zelf niet waar hij over praat vandaar.
Hitconfirm betekent letterlijk dat je de opvolgende hits kan bevestigen door te kijken of de eerste hit raakt. Een goed voorbeeld zijn de 112s van kazuya/deviljin/heihachi.
1e hit raakt -> volgende 2 hits gegarandeerd (met uitzondering op afstand en SSL - leg ik later wel uit)
Een hitconfirm kan wel een NC zijn maar een NC hoeft dus geen hitconfirm te zijn.
Hitconfirms kunnen dus op reactie bevestigd worden. Dit kan mede door de ruime input window die je krijgt tijdens de move (of te wel delay). Hoe kleiner de window, hoe minder tot geen tijd je hebt voor een hitconfirm.
Een hitconfirm kan je dus op 2 manieren doen:
1. bij moves die meerdere hits hebben, maar geen delay (feng 122). je kijkt of 12 raakt en dan druk je als nog de 2 in
2. bij moves waar je wel een delay mag gebruiken, en waarbij de delay niet ervoor zorgt dat de NC status als nog weg is. bijv. mishima's 112. 112 of 11>2 ze blijven beiden NC (100% gegarandeerd na de 1e hit, delay of niet m.u.v. afstand en SSL)
Een beter voor beeld is bijv. b+1:1:2 van lee, ook te hitconfirmen zonder delay maar bij de 2e hit stop je als de 1e hit geblocked wordt. Je kijkt dus simpelweg of de 1e hit raakt om de laatste hit te drukken.