Gepost door Snoops
Citaat:
ligt het aan mij of is de controller van ps4 niet erg geschikt voor fighting games?
Ik heb de DS4 nu een tijdje gebruikt op de PS3 en ik begin te begrijpen waarom niet iedereen het een geschikte controller vindt.
De triggers zijn heel erg gevoelig en geven niet veel feedback als je ze indrukt (Als je door hebt dat je er druk op uitoefen, dan is het al te laat en heb je onbedoelde inputs). De d-pad vind ik behoorlijk stijf wat ik zelf wel fijn vind voor simpele d/f/d/u inputs of backdashes, maar het voelt nog niet natuurlijk bij diagonale inputs of rollende inputs zoals d,d/f,f of b,d/b,d,d/f,f. De d-pad zit verder bijna op het randje van de controller wat niet perse slecht is, maar een heel ander gevoel geeft.
Wat ik wel fijn vindt is dat de handgrepen groter zijn geworden waardoor ie wel steviger in de handen ligt. Als je kleine handen hebt, kan ik me voorstellen dat deze verandering minder fijn is. En ook de grove textuur van de handgrepen is een aardige toevoeging als je klamme handen hebt. Sowieso voelt de controller heerlijk ergonomisch. Het gewicht was wel even wennen, omdat ik zwaardere controllers gewend ben, maar het went snel doordat het zwaartepunt van de controller niet in het midden maar meer halverwege de touchpad aanvoelt.
De actieknoppen vind ik net als de d-pad vrij stijf, zelf vind ik dat wel fijn. Als je meer van losse knoppen houdt, denk ik dat de stijve knoppen van de DS4 alsnog geen issue zijn, omdat ze maar een klein beetje uitsteken en niet heel ver ingedrukt hoeven te worden. De knoppen steken een stuk minder uit dan bij de DS3.
Ik heb begrepen dat vooral Xbox spelers de analoog sticks soms gebruiken in plaats van de d-pad en dat steeds meer PS4 spelers ook gebruik maken van de analoog stick. De analoog stick van de DS4 vind ik sowieso een grote verbetering ten opzichte van de DS3, omdat ook de stick erg stijf is en de rubberen top geeft een veel betere grip. Tekken Tag 2 met de linker analoog stick van de DS4 spelen voelt niet eens zo verkeerd aan, vooral rollende inputs zijn kinderlijk eenvoudig uit te voeren. Movement zoals backdashes en wavedashes is een ander verhaal, de inputs komen niet zo precies aan.
De L1/R1 schouderknoppen voelen stijf aan bij het indrukken, maar zitten eigenlijk gewoon heel los en de vorm van de knop voelt een beetje raar aan. Deze knoppen moeten ook veel dieper ingedrukt worden dan bij de DS3. Op dit moment vind ik ze niet fijn, maar misschien went het nog. Het is verder niet relevant, maar ik vind de Share en Options ook niet fijn werken. Het is heel moeilijk aanvoelen of je duim op de knop leunt en het drukmechanisme voelt ook raar aan. Je kan de knoppen zodanig indrukken zonder dat de input geregistreerd wordt.
Ik vind de DS4 wel een geschikte controller voor fighting games, maar ik had liever de schouderknoppen van de DS2 en wat meer vrije ruimte rondom de d-pad. Desondanks ga ik de gok aan om een custom controller uit te proberen. M'n oog viel eerst op de
MadCatz FightPad Pro, maar mede door klantonvriendelijkheid van MadCatz, dezelfde triggers als de DS4 en een circulaire d-pad die als een grote gok aanvoelt voor een controller van €70 heb ik een Japanse standaard fightpad van Hori bestelt die aanzienlijk goedkoper is. Ik zal er nog wel een review over maken zodra ik hem binnen heb.