En dan NU...!!
Tekken Talk!!
Gisteren nog een meeting gehad bij Kyoko in Delft. (****** eind in de trein zitten, maar goed). Paar flinke matches gespeeld, Kyo blijft de terechte nummer drie van Nederland. Malekith ging al een stuk beter dan twee weken geleden en heb nog veel rondes gspeeld tegen een Baek/Hwoarang speler genaamd Hamid. Zéér goede matches gespeeld en hatelijk veel reversals gedaan. ^^ Alleen viel dat een beetje tegen in de matches met Kyoko. Ach jah, valt nog een boel af te leren. Wang Jinrei FTW!!
Owkeej, misschien iz 't wel een idee om Frame-data te bespreken. Ook als ik zelf speel gebruik ik af en toe nog wel eens een unsafe move, waarna ik vreselijk wordt afgestraft. En dat iz eigenlijk het hele punt op dit moment waar ik lak aan heb, juggles gaan redelijk (easy stapple juggles), amper een set-up en reversals.
Frames!! Daar draait 't 9 van de 10 keer om.
Voor het gemak om aan te geven dat Tier deels zijn gebaseerd op frame-data zal ik een Top-tier vergelijken met een Mid-tier.
Lee's frame-data
HTML-code:
http://tekkenzaibatsu.com/tekken5/framedata.php?id=lee
Steve's frame-data
HTML-code:
http://tekkenzaibatsu.com/tekken5/framedata.php?id=steve
Eerst ff een kijkje nemen in Lee's frame-data. Command, moge dat duidelijk zijn, hit betekend het aantal frames de move duurt. Daarna zie je drie colommetjes staan waar het beruchte rekenwerk naar voren komt.
Lee doet: een left punch. Prima poke!! Geeft op block +1 frame. Dit noemen we een safe-move. Aangezien niemand hier iets op terug heeft. Neej, zelfs Feng zijn palm beweging doet hier niets tegen!!
Lee doet: left punch+right punch. (1+2). Op block -1 in frames, nog niets aan de hand, maar de animatie duurt echter wel 21 frames. Dat betekend dat als je tegenstander op hetzelfde moment twee 10-frame moves er tussen kan krijgen. Maar als 't wordt geblocked iz er ook niets wat hem kan raken.
Lee doet: Zijn spinning flying kick. (u/f+3+4). Net zoals hierboven, de animatie duur lang, maar het voordeel iz wel dat je low-crush hebt. Op block echter -14 frames. Dus je tegenstander kan je hier een dikke afstraffer geven!!
Er zijn spelers die amper frames kennen en na elke move gewoon een safe launcher doen zolang ze binnen bereik zijn en geen stun ervaren. Gelukkig zijn er wel moves die op block veel frames - hebben, maar zoveel push back hebben dat ze vrijwel safe zijn. Death Fist (QCF+2) heeft voor een heel wat aantal chars zoveel push back en geen moves die ze eruit pakken.
Owkeej, kijk nu eens naar Steve's frame-data (heb ik zelf nog niet eens gedaan, weet gewoon dat die gast belachelijk safe iz). Kom niet aanzetten dat hij ook unsafe moves heeft gekregen van Namco, dat zijn duz de moves die Steve spelers niet of amper gebruiken. Kun je zelf ook toepassen in je Tekken speelstijl.
Succes!!