HBO is hoger onderwijs schat.
Veel hebben ASO gedaan voordat ze naar de uni gingen. Is dus redelijk te vergelijken met VWO. Hoewel je bij gymnasium verplicht bent latijn en grieks te doen. In belgie had je dacht ik meerdere 'pakketten', dus hoefde je niet perse die talen erbij te doen.
VMBO is meer vergelijkbaar met BSO. Maar er was dacht ik ook nog BO. Bijzonder onderwijs. Ik weet niet precies hoe het vmbo in elkaar steekt. Maar je hebt TL (theoretische leerweg) en praktijk zeg maar(weer onderverdeeld). Aan het laatste heb je denk ik meer, omdat dat echt handig is voor een beroep.
TSO zou dan meer vergelijkbaar zijn met HAVO.(niveau lager dan VWO). Maar je kan dacht ik met tso naar de uni. Enkel is dit vrij uniek dacht ik.
Dus kortom.
VMBO (middelbaar)
HAVO (middelbaar) >> HBO (hoger onderwijs) >> (uni)
VWO (middelbaar) >> universiteit (en als je hbo wilt doen of niks kan dat ook natuurlijk, maar dat laatste is vrij stom omdat je aan vwo alleen eigenlijk niets hebt)
In ieder geval: het rechtvaardigt niet om te zeggen dat het middelbaar niets voorstelt. Zat hebben er problemen mee en komen er of niet in 1 keer door, of helemaal niet. Ik ben de jongste uit mijn klas. Een behoorlijk deel is al 18... Aan het einde van VWO is een behoorlijk deel 19 of misschien zelfs ouder. Als ik nu in 1 keer doorstroom ben ik ongeveer een maand 18 als ik slaag.
Daarnaast blijft er nog een deel dat niets eens het VMBO (TL) kan halen. Als het allemaal zo makkelijk is, zijn die mensen dan zwakbegaafd ofzo?
Natuurlijk zijn vervolgstudies lastig(er). Daarom is het ook een vervolgstudie; je gaat heel diep op 1 of meerdere onderwerpen in. Sommige studies zijn erg zwaar, andere weer wat minder. Hangt er ook een beetje vanaf hoe het zit met je aanleg ervoor. Er zijn genoeg studies die ook 'poepsimpel' zijn als het middelbaar dat ook is.
|