Laatst gewijzigd door Dannie: 27 april 2008 om 16:56.
1+4
* Xiaoyu heeft geen reversal, maar wel een handige parry 1+4.
Na een succesvolle parry sta je op +3 frames voordeel. Je kan de parry ook uitvoeren als je BT of in RDS staat. Ze heeft zelfs een low parry vanuit BT, nl. d+1+4
RDS f+1+2
* Ook dit is een parry (enkel punches). Het parry window blijft ongemeen lang openstaan. Je krijgt +5 frames op hit en +7 op counter hit.
b+1_b+2
* b+1 en b+2 zijn twee moves die je kan gebruiken om aanvallen af te weren. De executietijd is slechts 6 frames, afgezien van Yoshi's flash zijn dit de snelste moves in heel Tekken. Ze doen 10 damage.
* Je kan leuke set-ups bedenken met b+1 en b+2. Ik gebruik ze wanneer mijn aanvallen worden geblockt en ik een reactie van mijn tegenstander verwacht.
bv.
db+1 (op block sta je -6), b+1
ff+1,3 (op block), b+1
AOP 1+2 (op block sta je -4), b+1
Laatst gewijzigd door Dannie: 27 april 2008 om 17:00.
LING XIAOYU RDS STANCE
-------------------------
RDS of Raindance is een chique benaming voor Xiaoyu’s backturned game. Ze heeft tal van aanvallen die automatisch overgaan in RDS en ook heel wat moves vanuit deze stance.
Basic RDS strategie:
- Laat eerst je tegenstander geloven dat het een goed idee is om te crouchen tegen RDS. Dat doe je door Xiaoyu’s lows te gebruiken en te werpen.
- Als je ziet dat hij bukt, gebruik dan RDS 4.
- Als je ziet dat hij je probeert te sidesteppen, gebruik dan RDS f+3+4,3+4
MOVES BREAKDOWN
-------------------
RDS d+3
Een low kick die een crouch stun veroorzaakt op hit en knockdown op counter hit. Vaak kan je deze move twee keer na elkaar doen, afhankelijk van hoe snel je tegenstander reageert. Het is één van haar belangrijkste wapens om je tegenstander te laten crouchen tegen RDS.
* 1,d+2, RDS d+3
* df+1, RDS d+3
RDS d+1 of RDS d+2
Een verraderlijke low punch die qua animatie sterk lijkt op een mid. Het is een risicovolle move, omdat je uit de animatie gehopkickt kan worden. Als de low punch raak gaat, kan je voor WS+2 gaan.
* 1,d+2, RDS d+1 is een klassieke Xiaoyu string
RDS 1+3 en RDS 2+4
Xiaoyu kan haar beide throws uitvoeren vanuit RDS. Omdat haar armen zo klein zijn, is het voor je tegenstander bijna onmogelijk om te zien of hij de worp met 1 of 2 moet breken. Veel mensen beginnen als reactie te bukken en dat is net wat je nodig hebt.
RDS 4
Een 14 frame mid launcher, supersnel en bijna onzichtbaar. Dit is je antwoord op tegenstanders die crouchen tegen Xiaoyu’s Raindance. RDS 4 is launch punishable op block en dus absoluut geen move die je kan spammen.
RDS b+3
10 frame high kick, geeft knockdown. Het is haar snelste move vanuit RDS en de veiligste manier om uit de stance te geraken.
* u+1, b+3 is een val waar veel mensen inlopen
RDS 2,1
Twee high jabs. Ik gebruik deze string voornamelijk in combo’s maar ik vermeld hem omdat hij 0 frames op block geeft.
RDS uf+4
Mid, hopkick-achtige launcher.
RDS ff+3
Mid, low crush. Ik gebruik deze move graag in oki situaties omdat hij grounded raakt. Als deze move wordt geblockt sta je op -5 frames, maar zelfs dan heb je nog opties.
* RDS ff+3 (op block), RDS f+3+4,3+4 is een val waar veel mensen inlopen
RDS ff+1+3 en RDS ff+2+4 (hop ’n throw)
Twee worpen met veel range. De animatie lijkt een beetje op RDS ff+3 en ik wissel deze moves dan ook af in oki situaties. Een bekende setup is deze:
* df+2~1, 1,d+2, RDS 2,1 ff+3 W! (tegenstander doet tech roll) RDS ff+1+3_2+4
RDS f+3+4 (cali roll)
Xiaoyu rolt naar achter vanuit RDS en belandt opnieuw backturned. Deze beweging geeft 100% tracking in beide richtingen en is heel evasive: hij gaat onder alle highs, de meeste mids en zelfs sommige low punches onderdoor.
RDS f+3+4,3+4
Mid launcher, geeft eveneens 100% tracking in beide richting. Het is m.a.w. onmogelijk om deze aanval te sidesteppen.
Foxstep is een evasive beweging van Xiaoyu vanuit RDS die uitstekend is om je tegenstander te laten whiffen. Foxstep lijkt heel sterk op RDS u+3+4, maar is meer evasive en daardoor gewoonweg beter.
Het is echter een heel technische beweging, moeilijk om onder de knie te krijgen en nog moeilijker om ze in het heetst van de strijd correct uit te voeren. Foxstep beheersen is niet noodzakelijk om Xiaoyu te spelen. Breek er dus niet je vingers op. Je krijgt wel extra punten voor stijl !
De notatie van Foxstep is b+3+4,f:f~n
De dubbele punt : in de notatie geeft aan dat het om een "just frame input" gaat. Je hebt 1 frame of 1/60 van een seconde om ze juist uit te voeren.
Aan het werk zie je AC, een Britse Xiaoyu speler. Ik speelde enkele dagen geleden een mirrormatch tegen hem, en zag dat hij Foxstep zelfs online perfect kon uitvoeren. Met als gevolg een dikke felicitatie van mijn kant natuurlijk ;-)
Just frames in Tekken zijn over het algemeen niet aan mij besteed. Ik ben absoluut geen technische speler en Xiaoyu is in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen technisch karakter.
Heb veel gehoord over haar befaamde Fox-Step, maar om eerlijk te zijn nooit verder gezocht.
De notatie wist ik niet eens, hetzelfde geld voor een Anna met haar JF Unblockable die 180 graden tracking heeft!! Alleen dat zou al een reden zijn om een char te spelen.
Hopelijk kan ik binnenkort Fox-Step gaan practicen, het ziet er te nuttig uit om niet te gebruiken. Een JF iz gewoon 1 Frame.
Laatst gewijzigd door Dannie: 27 april 2008 om 17:02.
LING XIAOYU HYP STANCE
-------------------------
Hypnotist is de derde en laatste stance van Xiaoyu. Het is een heel bruikbare stance die je zowel offensief als defensief kan gebruiken. Ze heeft verschillende aanvallen vanuit HYP, maar ik gebruik alleen HYP 2 en HYP cancels.
Met b+1+2 ga je in Hypnotist. Xiaoyu neemt 3 stappen naar links en gaat dan automatisch uit Hypnotist. Maar je kan de stance ook op elke frame van de animatie cancellen.
MOVES BREAKDOWN
-------------------
SSL, b+1+2
Dit is de defensieve manier om Hypnotist te gebruiken. Eerst een sidestep naar links, dan b+1+2 ingeven. Het resultaat is een dubbele sidestep links. Ideaal om lineaire aanvallen te ontwijken.
HYP~HYP~HYP
Een alternatieve manier om dubbel te sidesteppen. De notatie is b+1+2~b+1+2~b+1+2... (je kan b+1+2 zoveel keer ingeven als je wil). De sidesteps zijn kleiner in vergelijking met SSL, b+1+2 maar het ziet er wel funky uit.
HYP 2
HYP 2 is mid, evasive, hij heeft de tracking van een raket met ingebouwde hittezoeker én geeft plus frames op block. Eén van Xiaoyu’s top 10 moves dus. De frames van deze move vind je in de post met ‘crazy stuff’.
De damage van deze aanval is enorm. Na één stap in Hypnotist geeft hij 25 damage (37 op CH), na twee stappen 30 damage (45 op CH) en na drie stappen 35 damage (52 op CH lol).
Als je tegenstander de langste versie van HYP 2 blockt, krijg je gratis XMTS voor meer dan 30 damage.
HYP cancels
Je kan Hypnotist op elke frame van de animatie cancellen met één van haar gewone moves. Dit is handig omdat Xiaoyu bijvoorbeeld geen lage aanvallen of worpen heeft vanuit deze stance.
b+1+2, d+4 (dit is haar gewone d+4 kick)
b+1+2, SSL+3 (Xiaoyu’s low sweep launcher vanuit een dubbele sidestep links)
b+1+2, 1,d+2 (8 frame jabs vanuit Hypnotist)
b+1+2, f+1+3 (werpen vanuit Hypnotist)
b+1+2, XMTS
enz.
HYP 4
Deze move is vergelijkbaar met WS b+4, is high en geeft +1 op block. Op CH komt je tegenstander in een crumple stun en kan je een combo starten met 1,d+2. Wegens de beperkte range van deze aanval en het feit dat hij high is, gebruik ik hem nooit.
HYP 3+4
Hits high en geeft knockdown. Op hit kan je df+2~1 doen voor een mini-combo van 39 damage + oki. Of je kan gaan voor de backturned trap met df+3 (zie post 20 in deze draad). HYP 3+4 is echter een inconsistente aanval (soms beland je off-axis naast je tegenstander) en daarom is deze move volgens mij het beste ter vermijden.
b+1+2, 1+2
Xiaoyu’s unblockable. High crush. Je kan deze move cancellen door b,b in te geven waardoor Xiaoyu in RDS terechtkomt. Maar het is wel een ‘early animation cancel’ – je moet de cancel snel ingeven na 1+2, of de unblockable komt er toch nog uit.
Net als bij HYP 2 wordt de damage van de unblockable groter na elke stap in Hypnotist. Net als voor alle andere unblockables (buiten die van Yoshi) geldt dat hij volledig nutteloos is.
Laatst gewijzigd door Dannie: 24 maart 2008 om 16:53.
Gepost door Demonitzu
Citaat:
Hmm, HYP 2 vaker gebruiken dus.
Yup, en het best in combinatie met een sidestep links. Dan pas ga je kunnen zien hoe evasive de Hypnotist stance is.
Gepost door Demonitzu
Citaat:
Ik vind ze niet allemaal nutteloos, o.a. Heihachi's unblockable is een redelijke techtrap. En die van Kuma is gewoon vals.
Ja, lol, je hebt in feite gelijk. Over unblockables gesproken. Xiaoyu's 2+3+4 taunt weert alle unblockables af. Xiaoyu heeft twee taunts, 1+3+4 en 2+3+4, maar enkel de tweede heeft crush properties.
taunt > unblockables
Als je tegenstander een unblockable doet, druk dan 2+3+4 in. Xiaoyu's taunt zal de unblockable afweren.
Dit trucje werkt op alle unblockables
Paul's b+1+2
Lili's b+1+4
Jack's 3+4
Yoshi's qcf+1
enz
Het afweren doet geen damage op zich, maar je krijgt in veel gevallen een gratis df+2~1.
taunt in wallcombos
Je kan Xiaoyu's 2+3+4 taunt in wallcombos verwerken. Hij doet in deze situatie slechts 1 damage, maar het is wel de ultieme vernedering voor je tegenstander.
Een gemakkelijke wallcombo
db+1 W! 2+3+4, 1,2,1
tauntdashing
Je kan dashen vanuit Xiaoyu's 1+3+4 taunt. Het is een nogal technische beweging, maar ze is gemakkelijker dan foxstep.
De notatie voor deze truc is
1+3+4 (hou 3+4 ingedrukt)~f~1~f~1~f~1
2+3+4~1+3+4~2+3+4
Je kan Xiaoyu's taunts op elk moment van de animaties cancellen in een andere move. Je kan de taunt enkele frames laten zien en onmiddellijk blocken, aanvallen, sidesteppen...
Ook crazy dingen als taunt~taunt~taunt zijn mogelijk als je de commands heel snel ingeeft. Uiteindelijk is er maar 1 reden om met Xiaoyu te spelen, en dat is om je tegenstander te vernederen en laten zien dat hij niks waard is ;-)
Heb veel gehoord over haar befaamde Fox-Step, maar om eerlijk te zijn nooit verder gezocht.
De notatie wist ik niet eens, hetzelfde geld voor een Anna met haar JF Unblockable die 180 graden tracking heeft!! Alleen dat zou al een reden zijn om een char te spelen.
Hopelijk kan ik binnenkort Fox-Step gaan practicen, het ziet er te nuttig uit om niet te gebruiken. Een JF iz gewoon 1 Frame.
Thanks for sharing
ja die move hebben ze volgens mij verwijderd in DR, in 5.0 voerde ik hem wel eens uit, veel damage doet die move zeg!
Dit is trouwens Xiaoyu's taunt dash. Je kan hem ook veel trager uitvoeren. De beweging is véél eenvoudiger dan foxstep.
Benjamin was gisteren in Antwerpen en vertelde dat hij eens twee dagen lang op foxstep heeft zitten practicen. Het was hem op die twee dagen één keer gelukt ;-)
ja die move hebben ze volgens mij verwijderd in DR, in 5.0 voerde ik hem wel eens uit, veel damage doet die move zeg!
Iz niet verwijderd, we hebben 'm een paar weken geleden in Antwerpen nog voorbij zien vliegen. Als in instant death na een juggle.
Maar die 180 graden meedraaien klopt niks van!!
Één van de aller moeilijkste JF's (iz en blijft maar 1 frame) en niks aan tracking. Zal dit in DR ook gaan proberen, vreemd genoeg gaan alle JF timing dingen beter dan ooit. Enkel Godfists zijn disabled bij mij.
Laatst gewijzigd door Dannie: 27 april 2008 om 17:22.
Xiaoyu heeft ontzettend goede oki na worpen.
1+3 en 2+4 geeft gratis damage OF jump over trap
Na beide worpen krijg je gratis d+4.
Of je kan over je tegenstander springen met UF. Als je tegenstander rechtkomt, staat hij met zijn rug naar je toe. In veel gevallen krijg je een juggle met RDS 4, bijvoorbeeld als je tegenstander opstaat met een aanval.
Als hij deze truc begint te snappen en op de grond blijft liggen, krijg je gratis RDS d+3.
df+1+2 geeft backturned launch of backthrow
Deze worp geeft aanleiding tot een backturned trap met df+3 (zie post 20).
Als je tegenstander naar achter rolt na df+1+2, krijg je gratis een backthrow.
throw setups Dit zijn enkele throw setups die ik vaak gebruik.
* RDS d+1_d+2, throw Na RDS d+1 en RDS d+2 zal je tegenstander meestal hoog willen blocken uit angst voor WS+2
* RDS 2,2 throw De idee hierachter is dat je tegenstander de hele string RDS 2,2~1 wil blocken. Maak de string niet af en werp.
* RDS f+3+4, throw Geen uitleg nodig. RDS f+3+4 gaat onder alle hoge en midaanvallen. De worp komt er razendsnel uit.
* b+1, throw Als b+1 raak gaat, geeft dit altijd een WTF moment bij je tegenstander. Gebruik de verwarring om te throwen. Je staat op +3 frames na b+1.
* 1+4, throw en db+3, throw Ook na 1+4 en db+3 sta je op +3 frames.
* (vanuit crouch) df+2,1~df, throw D,df+2,1 is een special mid string die je kan eindigen in RDS als je op het einde nogmaals df indrukt.
ff+3
Dit is een goeie mid move met veel range die een launcher geeft op counter hit. Het is één van Xiaoyu's belangrijkste aanvallen.
* Op normal hit sta je op +6 in RDS.
* Op counter hit komt je tegenstander off-axis te staan
en kan je launchen met RDS 4.
Staple combo = CH ff+3, RDS 4, 1,d+2, 2, 2,1 XMTS
MAAR... hij kan aan deze launcher ontsnappen door snel te backdashen. Je hebt echter de tijd om te zien of hij dit doet. Als hij ontsnapt, kan hij in elk geval niet verhinderen dat je met RDS f+3+4 naar hem toe rolt.
ff+3 als backroll catch
ff+3 is een backroll catch. Als je tegenstander naar achter rolt in oki situaties, krijg je gratis ff+3, RDS 4 (zonder nieuwe launch).
ff+3 als combo ender
In plaats van je combo's te eindigen met XMTS, kan je ook ff+3 doen. Ik gebruik zelf heel vaak ff+3, RDS f+3+4. Je rolt dan naar achter terwijl je tegenstander probeert recht te staan en komt in een uitstekende oki-positie terecht.
minpunten
* ff+3 op block is gevaarlijk tegen Paul en Feng. Deze karakters krijgen een gratis shoulder bash.
* ff+3 kan je gemakkelijk sidesteppen.