ganryu niet bijzonder goed?
ik vind niet dat t5 ganryu en dr ganryu zoveel verschillen.
anyways imo de tierlijst (heb gisteren met sofiane gesproken en ook met nin)
Tier A+
Heihachi
Devil Jin
Tier A
Anna
Bryan
Kazuya
Tier A-
Ganryu
Steve
Raven
Julia
Feng
Marduk
King
Lei
Tier B
de rest
Tier C
Hwoarang
Dragunov
Armor King
Dit is mijn lijst in mijn ogen.
Een lijst van nin:
1. Heihachi
2. Devil Jin, Anna, Bryan
3. Feng, Kazuya, Steve, Marduk, Raven, Ganryu, Lei, Julia
beiden gebaseerd op 100% settings
als het gaat om bo1 toernooien zegt nin dat iedereen natuurlijk een kans maakt.
Als het gaat om 123% settings dan zullen karakters zoals Ganryu, Julia en Lei het duidelijk minder doen.
In tierlijsten moet je niet alleen kijken naar wat een karakter allemaal kan, maar ook hoe de karakter het doet tegen andere karakters (matchups). Belangrijk is ook de keuze van de stages.
Bijv is een karakter als Heihachi compleet. Beste punisher in het spel, gekke damage, goeie wall carry, redelijk goeie wall game, goede oki. Het maakt voor heihachi niet uit tegen welk karakter hij moet en op welke stage. Hetzelfde geldt voor devil jin. Devil jin heeft mss minder punishers dan heihachi, maar is wel beter in aanval en openingen creeren.
Karakters als Raven werden gezien als hele slechte karakters. Mede omdat hij slechte punishers had. Slechte punishers is bad zou je zeggen, maar hij maakt dat goed op andere fronten. In DR is bijv DF+2 een goede toevoeging voor Raven. Zn snelle dash is ook een enorme toegevoegde waarde aan zijn spel. Ik moet daarom ook zeggen dat ik het wel eens ben met nin dat raven zeker wel top 10 is.
Een karakter als ganryu is heel goed, echter heeft hij slechte matchups zoals bryan en heihachi. df+1, 4 op block geeft hei of bryan een launcher. je kunt daarna wel df+1,4,1 doen maar dat is ook risky (te bukken en te ssen). Hetzelfde geldt voor steve tegen heihachi. Matchups bepalen heel duidelijk of een karakter toptier is of niet. Heihachi en devil jin hebben dus geen slechte matchups.